Abstract
Hoewel de wereldwijde COVID-19 crisis achter de rug lijkt, zijn de gevolgen op de leerontwikkeling van leerlingen nog steeds zichtbaar. Tijdens de COVID-19 periode werden scholen en leerlingen meer dan eens geconfronteerd met schoolsluitingen, afstandsonderwijs en lesuitval. Welke consequenties heeft
dit gehad voor de leergroei van Nederlandse leerlingen, en de verschillen tussen leerlingen naar opleidingsniveau van de ouders? We maken de balans op na drie jaar COVID-19. In deze factsheet kijken we naar de landelijke cijfers voor de Cito-vaardigheidsscores van leerlingen in de volgende drie domeinen: begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde. Deze factsheet gaat alleen over leerlingen die bij de start van COVID-19 in de onderbouw zaten (in groep 3, 4 en 5), omdat
we hier kijken naar de leergroei over een periode van drie jaar. Deze leerlingen zitten nu dus in de bovenbouw.
dit gehad voor de leergroei van Nederlandse leerlingen, en de verschillen tussen leerlingen naar opleidingsniveau van de ouders? We maken de balans op na drie jaar COVID-19. In deze factsheet kijken we naar de landelijke cijfers voor de Cito-vaardigheidsscores van leerlingen in de volgende drie domeinen: begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde. Deze factsheet gaat alleen over leerlingen die bij de start van COVID-19 in de onderbouw zaten (in groep 3, 4 en 5), omdat
we hier kijken naar de leergroei over een periode van drie jaar. Deze leerlingen zitten nu dus in de bovenbouw.
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Den Haag |
Publisher | Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek |
Number of pages | 3 |
Publication status | Published - 30 Aug 2023 |
Publication series
Series | ROA External Reports |
---|
Series | NCO Factsheet |
---|---|
Number | 002 |