The effect of educational specificity on school-to-work transitions: a trajectory approach

Lucille Mattijssen, Dimitris Pavlopoulos, Wendy Smits

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

Dit artikel gebruikt een trajectaanpak, multichannel sequentieanalyse, om het effect van specificiteit van de opleidingsrichting op de school-naar-werk­tran­sities in Nederland te analyseren. Met deze methode kunnen school-naar-werk­tran­sities als een geheel worden bestudeerd en kunnen de typen school-naar-werk­tran­sities in kaart worden gebracht in termen van werkzekerheid en inkomenszekerheid. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van registerdata van het CBS, waarmee het cohort schoolverlaters van 2009/2010 gedurende 72 maanden gevolgd wordt wat betreft arbeidsmarktpositie en inkomen. We gebruiken een continue specificiteitsschaal, waarin specificiteit wordt uitgedrukt als de mate waarin schoolverlaters uit een opleiding in een beperkt aantal beroepen terechtkomen. De resultaten laten zien dat specifiekere opleidingen in het algemeen resulteren in school-naar-werk­tran­sities met hogere niveaus van werk- en inkomenszekerheid. Het effect van specificiteit verschilt echter per opleidingsniveau: specificiteit heeft voornamelijk positieve effecten op mbo-4- en hbo-bachelorniveau, terwijl specificiteit niet noodzakelijkerwijs een voordeel is op andere opleidingsniveaus.
Translated title of the contributionThe effect of educational specificity on school-to-work transitions: a trajectory approach
Original languageDutch
Pages (from-to)389-410
Number of pages23
JournalTijdschrift voor Arbeidsvraagstukken
Volume36
Issue number4
Publication statusPublished - 2020

Keywords

  • sequentieanalyse
  • school-naar-werktransitie
  • specificiteit

Cite this