Het MBO in de onderwijswedloop: Kan de ladder ooit een waaier worden?

Rolf van der Velden, Arie Glebbeek

Research output: Working paper / PreprintWorking paper

355 Downloads (Pure)

Abstract

Het onderwijs bevindt zich in een diepe crisis. Er is een wedloop ontstaan waarbij iedereen steeds meer onderwijs is gaan volgen om voor te blijven op de rest. Dit komt door het samenvallen van twee ontwikkelingen:
• Het onderwijs is steeds meer de dominante weg waarlangs maatschappelijk succes wordt bereikt, hierin gelegitimeerd door een meritocratische ideologie.
• Voor individuen is het rationeel om een zo hoog mogelijke opleiding te volgen, omdat dit toegang biedt tot de beste banen in termen van inkomen en status.
Het verschijnsel van een verticale topzware onderwijsladder holt de positie van het middelbaar beroepsonderwijs uit en heeft grote negatieve individuele en maatschappelijke consequenties. Dat is aanleiding geweest voor Minister Dijkgraaf om te pleiten voor een ombuiging van de huidige unidimensionale ‘onderwijsladder’ naar een ‘onderwijswaaier’ met verschillende horizontale en verticale mogelijkheden.
Original languageDutch
PublisherROA
Number of pages25
DOIs
Publication statusPublished - 12 Mar 2024

Publication series

SeriesROA Research Memoranda
Number002
ISSN2666-8823

JEL classifications

  • j24 - "Human Capital; Skills; Occupational Choice; Labor Productivity"

Keywords

  • positie MBO
  • hoger opgeleiden
  • wedloop
  • meritocratie
  • menselijk kapitaal
  • positioneel goed
  • kunstmatige schaarste

Cite this