Hoe breng je leervertraging in PO en VO als gevolg van de COVID-19 crisis in kaart?

Trudie Schils, Inge de Wolf, Eddie Denessen, D.M.A. Sluijsmans

Research output: Non-textual / digital / web - outputsWeb publication/siteProfessional

Abstract

De coronamaatregelen hebben invloed gehad op de
leerontwikkeling van leerlingen. Er zijn gevolgen voor
de cognitieve ontwikkeling, de sociaal emotionele
ontwikkeling, de fysieke ontwikkeling en het welbevinden van leerlingen. Daarbij kan het om positieve of
negatieve effecten van de coronamaatregelen gaan. Dit
advies is een vervolg op het advies: “Waar kijk je naar?
De gevolgen van de COVID19-crisis voor de cognitieve
ontwikkeling van leerlingen in PO en VO”.
Dit advies richt zich op de één van de mogelijk negatieve gevolgen van de COVID19-crisis voor leerlingen, namelijk leervertraging. Hierbij vallen landelijk een aantal
zaken op:1-4
• Een substantieel deel van de leerlingen heeft leervertraging opgelopen, maar dit geldt niet voor alle
leerlingens.
• De meeste leervertraging zien we bij leerlingen uit
gezinnen met een lage sociaal-economische status.
• Tussen scholen en leerdomeinen bestaan grote
verschillen in de mate waarin er sprake is van leervertraging.
• In het VO lijken de achterstanden groter te zijn in het
praktijkonderwijs en op het vmbo.
Maar hoe staat het met de leervertraging voor leerlingen op jouw school? Is er sprake van leervertraging bij
specifieke groepen leerlingen, vakken en/of leerjaren?
Een goede diagnose is essentieel om de leervertraging
aan te pakken. In dit advies richten we ons daarom op
de volgende vraag: Hoe breng je leervertraging als
gevolg van de COVID19-crisis op leerlingen in kaart?
Original languageDutch
PublisherOnderwijs OMT
Media of outputOnline
Publication statusPublished - Apr 2021

Cite this