Slimme winkelwagens: Hoe realtime bestedingsfeedback het winkelgedrag beïnvloedt

K. Van Ittersum, B. Wansink, J.M.E. Pennings, D. Sheehan

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademic

Abstract

Hoewel de interesse in slimme winkelwagens groeit, maken zowel retailers als consumentenbelangengroepen zich zorgen over hoe realtime bestedingsfeedback tijdens het winkelen het aankoopgedrag van klanten beïnvloedt. Voortbouwend op theorieën omtrent budgetteren, bestedingen, en beslis- en winkelgedrag laten de auteurs middels een veldexperiment, uitgevoerd in een fysieke supermarkt, zien dat realtime bestedingsfeedback een unieke invloed heeft op de bestedingen van personen die winkelen met een beperkt budget ("budget" shoppers) versus personen die winkelen zonder budget beperkingen ("nonbudget" shoppers). Realtime bestedingsfeedback stimuleert budget shoppers om meer te besteden (door meer A-merken te kopen). Daarentegen zorgt deze feedback er voor dat nonbudget shoppers minder besteden (door het vervangen van A-merken door huismerken). Bovendien zorgen slimme winkelwagens voor een stijging van budget shoppers’ intenties om de winkel opnieuw te bezoeken, terwijl deze intenties stabiel blijven voor nonbudget shoppers. Deze bevindingen onderstrepen de fundamentele onontgonnen verschillen tussen budget en nonbudget shoppers. Bovendien hebben ze belangrijke implicaties voor zowel fysieke en online retailers, evenals voor app-ontwikkelaars.

No data source used
Original languageDutch
Title of host publicationOntwikkelingen in het Marktonderzoek 2015, 40e Jaarboek MarktOnderzoekAssociatie
EditorsA.E. Bronner, P. Dekker, E. de Leeuw, L.J. Paas, K. de Ruyter, A. Smidts, J.E. Wieringa
Place of PublicationHaarlem
PublisherSpaar en Hout
Pages95-107
Number of pages12
ISBN (Print)97890 8683-0497
Publication statusPublished - 1 Jan 2015

Cite this