Het onderste uit de kan: Efficiënte leerstrategieën voor ouderen

Research output: Contribution to journalArticleProfessional

Abstract

In een zich technologisch snel ontwikkelende en tegelijkertijd vergrijzende maatschappij, groeit bij ouderen de behoefte aan bijscholing. Het zich op oudere leeftijd eigen maken van complexe nieuwe materie is echter geen sinecure. Aan motivatie ontbreekt het meestal niet. De bottleneck bij het aanleren van nieuwe complexe vaardigheden zit in het verouderende cognitieve systeem, met name het werkgeheugen. Een minder functionerend werkgeheugen heeft consequenties voor het leervermogen. In dit artikel wordt geopperd dat de cognitieve-belastingtheorie (sweller, van merriënboer & paas, 1998) hiervoor compensatie kan bieden. Trainingen die op deze theorie zijn gebaseerd reduceren de hoeveelheid irrelevante belasting van het werkgeheugen en stimuleren relevante mentale activiteit. Geconcludeerd wordt dat deze strategie vooral bij ouderen zijn vruchten afwerpt.
Original languageDutch
Pages (from-to)44-48
JournalNeuropraxis
Volume7
Issue number2
DOIs
Publication statusPublished - 1 Jan 2003

Cite this