Eerst doen, dan denken? Social media, databrokers en oneerlijke handelspraktijken

Catalina Goanta, Stefan Mulders

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

‘Hoe behoud je een bedrijfsmodel waarin gebruikers niet betalen voor je dienst?’ Deze vraag kreeg Facebook CEO Mark Zuckerberg tijdens de eerste dag van zijn verhoor door het Amerikaanse Congres. Zuckerberg’s antwoordde kort: ‘Wij plaatsen advertenties’. Deze drie woorden geven het meest voorkomende bedrijfsmodel van het internet weer: uiteindelijk volgt omzet altijd het aantal gebruikers. Pas na het Cambridge Analyticaschandaal werd de onopvallende gegevensuitwisselingen van Facebook in een kwaad daglicht gesteld. Het schandaal rechtvaardigt niet alleen discussie rond privacy en gegevensbescherming, maar ook een discussie met betrekking tot oneerlijke handelspraktijken zoals bedoeld in de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken (OHP Richtlijn). Dat laatste is onderwerp van dit artikel.
Original languageEnglish
Pages (from-to)9-17
Number of pages8
JournalWeekblad voor Privaatrecht, Notariaat en Registratie
Volume150
Issue number7221
Publication statusPublished - 2019

Cite this