Ziekteverzuim en ziekteverzuimbegeleiding volgens M@ZL: Een kwalitatief onderzoek naar ervaringen van middelbare scholieren

R.J.H. Schmits*, Y.T.M. Vanneste, Angelique de Rijk

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademic

Abstract

Inleiding: Ziekteverzuim in het voortgezet onderwijs heeft negatieve gevolgen voor de
gezondheid en ontwikkeling van jongeren. Bij de methodiek M@ZL (Medische Advisering Ziekgemelde Leerling) werken school, jeugdarts en leerplicht samen aan de signalering en begeleiding van scholieren met ziekteverzuim. Wij onderzochten hoe jongeren
hun ziekteverzuim en de ziekteverzuimbegeleiding volgens M@ZL ervaren, en in hoeverre hun perspectieven daarover aansluiten bij de programmatheorie.
Methode: Het betreft een kwalitatief onderzoek door middel van semigestructureerde interviews. Er vonden dertien interviews plaats waarop een inductieve thematische analyse werd uitgevoerd. De resultaten werden vergeleken met de programmatheorie.
Resultaten: Jongeren vinden het niet fijn om te verzuimen en zien voor hun ouders een ondersteunende rol en een rol als intermediair tussen henzelf en de school of jeugdarts. Ziekteverzuimbegeleiding door de school en jeugdarts wordt als aandacht en interesse ervaren, maar jongeren vinden het ook logisch dat hun afwezigheid wordt gecontroleerd. Ze vinden
uitleg van de school over verwijzing naar de jeugdarts en uitleg van de jeugdarts over de terugkoppeling naar de school belangrijk. Opvolging van het consult bij de
jeugdarts door de school vond volgens jongeren niet altijd plaats.
Conclusie: M@ZL wordt door jongeren gewaardeerd.
Verbeterpunten zijn communicatie door de school en jeugdarts met jongeren en hun ouders, en opvolging na het consult bij de jeugdarts.
Original languageDutch
Pages (from-to)73-79
Number of pages7
JournalJGZ: Tijdschrift voor Jeugdgezondheidszorg
Volume53
DOIs
Publication statusPublished - 2021

Cite this