Abstract
Zeer slimme leerlingen presteren regelmatig onder hun niveau op school, bijvoorbeeld door
verveling of omdat zij nooit hebben geleerd zich in te spannen voor het halen van hoge resultaten.
Draagt voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs bij aan positieve langetermijneffecten, zoals een
verhoogde slagingskans op het vwo?
In het kort:
• Deelname aan voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs in de basisschoolperiode is de
afgelopen jaren in steeds meer regio’s mogelijk geworden als één van de mogelijkheden
om begaafde leerlingen maatwerk te bieden.
• Leerlingen met de hoogste Cito-scores liggen vaker op koers om binnen zes jaar een
vwo-diploma te halen als zij kans maakten op voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs in
hun buurt.
• Dit onderzoek maakt gebruik van een uniek overzicht van scholen met een voltijds
hoogbegaafdheidsafdeling en registratiegegevens over schoolloopbanen.
verveling of omdat zij nooit hebben geleerd zich in te spannen voor het halen van hoge resultaten.
Draagt voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs bij aan positieve langetermijneffecten, zoals een
verhoogde slagingskans op het vwo?
In het kort:
• Deelname aan voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs in de basisschoolperiode is de
afgelopen jaren in steeds meer regio’s mogelijk geworden als één van de mogelijkheden
om begaafde leerlingen maatwerk te bieden.
• Leerlingen met de hoogste Cito-scores liggen vaker op koers om binnen zes jaar een
vwo-diploma te halen als zij kans maakten op voltijds hoogbegaafdheidsonderwijs in
hun buurt.
• Dit onderzoek maakt gebruik van een uniek overzicht van scholen met een voltijds
hoogbegaafdheidsafdeling en registratiegegevens over schoolloopbanen.
Original language | Dutch |
---|---|
Pages (from-to) | 1-8 |
Journal | TPE Digitaal |
Volume | 17 |
Issue number | 1 |
Publication status | Published - 2023 |