Abstract
Dit onderzoek had tot doel te onderzoeken in hoeverre de sociaaleconomische status en thuissituatie van leerlingen van invloed zijn geweest op het effect van één jaar covid-19-crisis op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het basisonderwijs. Met behulp van een grote dataset (N=±450.000 leerlingen) zijn de effecten naar sociaaleconomische status, gezinssituatie en geslacht geanalyseerd. Leerlingen hadden gemiddeld 0.17, 0.15 en 0.08 standaard afwijking minder cognitieve groei tijdens het COVID-19-jaar dan in diezelfde periode in de jaren ervoor, wat overeenkomt met een schoolverzuim van 3 tot 7 weken. Het effect van de COVID-19-crisis is groter voor leerlingen met een lage en gemiddelde sociaaleconomische status en groter voor leerlingen die uit eenouder- of grote gezinnen komen.
Original language | Dutch |
---|---|
Publication status | Published - 7 Jul 2021 |
Event | Onderwijs Research Dagen (ORD) 2021 - Online Duration: 7 Jul 2021 → 9 Jul 2021 https://ord2021.nl/ |
Conference
Conference | Onderwijs Research Dagen (ORD) 2021 |
---|---|
City | Online |
Period | 7/07/21 → 9/07/21 |
Internet address |