Vertraging in de leergroei van PO-leerlingen en ongelijkheid door één jaar COVID-19-crisis: Een analyse op basis van NCO-LVS data

Research output: Contribution to conferencePaperAcademic

Abstract

Dit onderzoek had tot doel te onderzoeken in hoeverre de sociaaleconomische status en thuissituatie van leerlingen van invloed zijn geweest op het effect van één jaar covid-19-crisis op de cognitieve ontwikkeling van leerlingen in het basisonderwijs. Met behulp van een grote dataset (N=±450.000 leerlingen) zijn de effecten naar sociaaleconomische status, gezinssituatie en geslacht geanalyseerd. Leerlingen hadden gemiddeld 0.17, 0.15 en 0.08 standaard afwijking minder cognitieve groei tijdens het COVID-19-jaar dan in diezelfde periode in de jaren ervoor, wat overeenkomt met een schoolverzuim van 3 tot 7 weken. Het effect van de COVID-19-crisis is groter voor leerlingen met een lage en gemiddelde sociaaleconomische status en groter voor leerlingen die uit eenouder- of grote gezinnen komen.
Original languageDutch
Publication statusPublished - 7 Jul 2021
EventOnderwijs Research Dagen (ORD) 2021 - Online
Duration: 7 Jul 20219 Jul 2021
https://ord2021.nl/

Conference

ConferenceOnderwijs Research Dagen (ORD) 2021
CityOnline
Period7/07/219/07/21
Internet address

Cite this