Verschil moet er zijn: betere segmentatie door het combineren van databronnen

Wiebke Eberhardt, Chantal Hoet, Elisabeth Brüggen, Thomas Post

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterProfessional

Abstract

In dit artikel bespreken we hoe marketeers door databronnen te combineren tot rijkere inzichten in complexe omgevingen kunnen komen. En hoe zij vanuit deze rijkere inzichten tot een betere segmentatiemethode kunnen komen. Ter illustratie nemen we de pensioencontext als voorbeeld. We laten zien dat het gebruik van socio-demografische factoren alleen niet genoeg is voor een betekenisvolle segmentatie. We ontwikkelen het Retirement Belief Model om te identificeren welke factoren beïnvloeden of deelnemers zich informeren over hun pensioen. Om diverse factoren (sociodemografische, overtuigingen, emoties, financiële voorkeuren en kennis) in één model te kunnen testen, combineren we data uit verschillende bronnen: administratieve data, data vanuit een enquête
en data vanuit experimenten. Alleen op deze manier komen we tot een volledig beeld van welke factoren relevant zijn voor informatie- en activatiegedrag van pensioendeelnemers. We gebruiken het Retirement Belief Model vervolgens voor de segmentatie van deelnemers, een grondslag voor effectieve gepersonaliseerde pensioencommunicatie.
Original languageDutch
Title of host publicationJaarboek 2016
Subtitle of host publicationOntwikkelingen in het Marktonderzoek
EditorsA.E. Bronner
Place of PublicationHaarlem
PublisherSpaar en Hout
Pages195-210
Number of pages15
ISBN (Print)9789086830541
Publication statusPublished - 2016

Publication series

SeriesJaarboek 2016 Markt Onderzoek Associatie

Cite this