TY - JOUR
T1 - Vaardig communiceren
T2 - ervaringen van aios en opleiders
AU - Giroldi, Esther
AU - Veldhuijzen, Wemke
AU - Muris, Johannes
AU - Bueving, Herman
AU - van der Weijden, T.D.
AU - van der Vleuten, Cornelis
PY - 2017/10
Y1 - 2017/10
N2 - De huisartsopleiding onderschrijft het belang van ‘vaardige arts-patiënt communicatie’ – communicatie die zich voegt naar de situatie – en is bezig het curriculum daaraan aan te passen. In een aantal focusgroepinterviews, onderwijsbijeenkomsten en individuele interviews onderzochten we hoe aios (arts-in-opleiding tot specialist) vaardige communicatie leren en hoe opleiders hen daarbij kunnen ondersteunen. We vonden dat aios via een iteratieve leercyclus een persoonlijk communicatierepertoire ontwikkelen. Opleiders kunnen dit leerproces ondersteunen door aios concrete voorbeeldzinnen aan te reiken die ze kunnen uitproberen, om vervolgens samen te evalueren hoe deze uitgepakt hebben.
AB - De huisartsopleiding onderschrijft het belang van ‘vaardige arts-patiënt communicatie’ – communicatie die zich voegt naar de situatie – en is bezig het curriculum daaraan aan te passen. In een aantal focusgroepinterviews, onderwijsbijeenkomsten en individuele interviews onderzochten we hoe aios (arts-in-opleiding tot specialist) vaardige communicatie leren en hoe opleiders hen daarbij kunnen ondersteunen. We vonden dat aios via een iteratieve leercyclus een persoonlijk communicatierepertoire ontwikkelen. Opleiders kunnen dit leerproces ondersteunen door aios concrete voorbeeldzinnen aan te reiken die ze kunnen uitproberen, om vervolgens samen te evalueren hoe deze uitgepakt hebben.
U2 - 10.1007/s12445-017-0352-9
DO - 10.1007/s12445-017-0352-9
M3 - Article
SN - 0018-7070
VL - 60
SP - 558
EP - 560
JO - Huisarts en Wetenschap
JF - Huisarts en Wetenschap
IS - 11
ER -