Vaardig communiceren: ervaringen van aios en opleiders

Esther Giroldi*, Wemke Veldhuijzen, Johannes Muris, Herman Bueving, T.D. van der Weijden, Cornelis van der Vleuten

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalArticleAcademicpeer-review

Abstract

De huisartsopleiding onderschrijft het belang van ‘vaardige arts-patiënt communicatie’ – communicatie die zich voegt naar de situatie – en is bezig het curriculum daaraan aan te passen. In een aantal focusgroepinterviews, onderwijsbijeenkomsten en individuele interviews onderzochten we hoe aios (arts-in-opleiding tot specialist) vaardige communicatie leren en hoe opleiders hen daarbij kunnen ondersteunen. We vonden dat aios via een iteratieve leercyclus een persoonlijk communicatierepertoire ontwikkelen. Opleiders kunnen dit leerproces ondersteunen door aios concrete voorbeeldzinnen aan te reiken die ze kunnen uitproberen, om vervolgens samen te evalueren hoe deze uitgepakt hebben.
Original languageDutch
Pages (from-to)558-560
Number of pages3
JournalHuisarts en Wetenschap
Volume60
Issue number11
DOIs
Publication statusPublished - Oct 2017

Cite this