Abstract

Deze technische toelichting hoort bij de zevende reeks factsheets die het NCO heeft uitgebracht over de leergroei in het primair onderwijs (PO) naar aanleiding van de COVID-19-pandemie. Tijdens de COVID-19-pandemie werden scholen en leerlingen meer dan eens geconfronteerd met schoolsluitingen, afstandsonderwijs en lesuitval. In deze factsheet reeks kijken we naar de landelijke cijfers voor de Cito-vaardigheidsscores van leerlingen in de volgende drie domeinen: begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde. We volgen hier geen leerlingen door de tijd, maar kijken naar de leergroei in een bepaald schooljaar, van leerlingen die in dat schooljaar in groep 4 tot en met 7 zitten.
In Factsheet 2024-1 en Factsheet 2024-2 kijken we naar de leergroei van Nederlandse leerlingen in de jaren vóór COVID-19 en sinds de start van COVID-19 - zijnde maart 2020 - en vergelijken deze in verschillende periodes. Hierin kijken we bij de periode vóór COVID-19 naar de periodes E-toets van het schooljaar 2016/2017 tot de E-toets in schooljaar 2017/2018 en de E-toets van 2017/2018 met de E-toets in schooljaar 2018/2019. Voor de periode sinds COVID-19 berekenen we de leergroei van de vier afzonderlijke tussenliggende jaren tussen de E-toets in 2019/2020 en de E-toets in 2023/2024. In Factsheet 1 laten we de leergroei vóór en sinds de start van COVID-19 zien uitgesplitst naar domeinen en naar leerjaren. We vergelijken de vier schooljaren sinds COVID-19 ten opzichte van de periode vóór COVID-19. Ook laten we de ontwikkeling van de leergroei in het eerste halve jaar sinds COVID-19 zien. Factsheet 2 gaat dieper in op de drie domeinen en hierbij analyseren we de verschillen in leergroei vóór en sinds COVID-19 naar het opleidingsniveau van de ouders en naar schoolweging. In deze technische toelichting gaan we in op de steekproef, de gebruikte definities en de berekeningswijzen.
Original languageDutch
Place of PublicationDen Haag
PublisherNationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek
Number of pages36
Publication statusPublished - Dec 2024

Cite this