Abstract

Deze technische toelichting hoort bij de factsheets (2de meting) die het NCO in 2024 heeft uitgebracht over de ontwikkeling van basisvaardigheden in taal en rekenen van leerlingen in het primair onderwijs (PO). In deze factsheets kijken we naar de landelijke cijfers voor de Cito-vaardigheidsscores van begrijpend lezen en spelling ten behoeve van de basisvaardigheid taalvaardigheid, en van rekenen-wiskunde ten behoeve van de basisvaardigheid rekenvaardigheid. In de factsheets bekijken we de beheersing van de taal- en rekenvaardigheid tot en met schooljaar 2023/2024. We kijken voornamelijk naar de Eind-toets (E-toets) en presenteren zowel de ontwikkeling van de absolute gemiddelde vaardigheidsscores als percentages leerlingen met een bepaald referentieniveau.
In factsheet 1 en 2 tonen we trendanalyses voor taalvaardigheid en rekenvaardigheid voor zes cohorten van groep 3 tot en met groep 7, voor de schooljaren 2018/2019 tot en met 2023/2024. We laten het startniveau in groep 3 zien en vertalen vaardigheidsscores naar referentieniveaus voor groep 6 en 7. In factsheet 3 en 4 splitsen we de analyses van factsheet 1 en 2 uit naar leerling- en schoolkenmerken. In factsheet 3 worden de analyses uitgesplitst naar opleidingsniveau ouders, gezinssamenstelling of geslacht. Factsheet 4 toont een uitsplitsing naar schoolweging, stedelijkheid of schoolgrootte.
Original languageDutch
Place of PublicationDen Haag
PublisherNationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek
Number of pages17
Publication statusPublished - Dec 2024

Cite this