Sociaal kapitaal opbouwen met behulp van sociale media: feit of fictie voor inkoopprofessionals?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademic

Abstract

Terwijl sociale media ondertussen beschouwd worden als een essentieel onderdeel van de Marketing en Communicatie in de B2C-sector zijn sociale media pas recent "ontdekt" als serieuze business tool in de B2B-context en meer specifiek binnen de inkoop en supply chain context . Verschillende blogs en websites bespreken de potentiële bijdrage van sociale media aan inkoop en supply chain management. We zien een groeiend aantal bedrijven dat experimenteert met sociale media om de effectiviteit van hun inkoopfuncties te vergroten. Onze studie is een eerste aanzet om de impact van sociale media op de inkoopfunctie te verkennen. We hebben zowel praktisch als theoretisch bewijs gevonden voor een directe positieve invloed van sociale media op de prestaties van de inkoopfunctie alsook een indirect positief effect via de opbouw van sociaal kapitaal in de supply chain. Op basis van onze onderzoeksresultaten hebben we enkele proposities ontwikkeld die de relatie tussen sociale media en sociaal kapitaal nader verkennen. Wij pleiten voor meer onderzoek naar deze relatie binnen de inkoopfunctie.
Original languageDutch
Title of host publicationOntwikkelingen in het Marktonderzoek
Subtitle of host publicationJaarboek 2014 MarktOnderzoekAssociatie
EditorsF. Bronner
Place of PublicationHaarlem
PublisherSpaar en Hout BV
Pages201-215
Number of pages12
ISBN (Print)97890 8683-0473
Publication statusPublished - 1 Jan 2014

Cite this