Abstract
Extra oefenen is erg effectief om vaardigheden te verbeteren. Dit geldt ook voor lezen. Extra oefenen met lezen kan tijdens schooltijd plaatsvinden (zie ook onze toolkit Extra lessen) maar ook thuis, tijdens de vakanties. Vooral ouders met lagere inkomens kunnen een belangrijke rol vervullen in het bevorderen van de leesvaardigheden van hun kinderen, door in de vakanties vaker met hun kind te lezen, of zich door hun kind voor te laten lezen.
Zomerse leesprogramma’s die boeken en leesstrategieën voor leerlingen aanbieden, kunnen een positieve impact hebben op de leesprestaties van leerlingen. Zo is dit een kostenefficiënte manier om ouders te betrekken. Scholen kunnen thuis lezen in de vakantie bevorderen door bijvoorbeeld boeken of een leeslijst mee te geven aan het begin van de schoolvakantie.
Het meegeven van boeken aan kinderen die zij tijdens de vakantie kunnen lezen en Sturen van (sms-)berichtjes aan ouders om hen te helpen herinneren aan en hen te ondersteunen in het lezen met hun kind.
Zomerse leesprogramma’s die boeken en leesstrategieën voor leerlingen aanbieden, kunnen een positieve impact hebben op de leesprestaties van leerlingen. Zo is dit een kostenefficiënte manier om ouders te betrekken. Scholen kunnen thuis lezen in de vakantie bevorderen door bijvoorbeeld boeken of een leeslijst mee te geven aan het begin van de schoolvakantie.
Het meegeven van boeken aan kinderen die zij tijdens de vakantie kunnen lezen en Sturen van (sms-)berichtjes aan ouders om hen te helpen herinneren aan en hen te ondersteunen in het lezen met hun kind.
Original language | Dutch |
---|---|
Publisher | Education Lab |
Number of pages | 8 |
Publication status | Published - 2021 |
Publication series
Series | ROA External Reports |
---|