Abstract
Ouders kunnen een grote rol spelen bij de ontwikkeling van de leesvaardigheid van kinderen. Wanneer algemene handvatten niet voldoende zijn om ouders te helpen bij het ondersteunen van hun kind bij het lezen, kunnen scholen door het aanbieden van een intensieve aanpak ouders verder helpen.
Scholen kunnen bijvoorbeeld een intensief leesprogramma aanbieden aan ouders. Effectieve leesprogramma’s voldoen aan een aantal voorwaarden:
Het programma biedt geselecteerd leesmateriaal aan dat goed aansluit bij de behoeften van het kind.
Het programma richt zich expliciet op hoe ouders hun kind kunnen helpen tijdens het samen lezen. Daarbij wordt het belang van leren en de rol van de ouders herhaaldelijk benadrukt.
Het programma heeft een duidelijke focus op specifieke leesvaardigheden (bijv. hoe klanken te combineren en woorden te decoderen) en richt zich in de training niet op de ontwikkeling van andere vaardigheden.
Scholen kunnen bijvoorbeeld een intensief leesprogramma aanbieden aan ouders. Effectieve leesprogramma’s voldoen aan een aantal voorwaarden:
Het programma biedt geselecteerd leesmateriaal aan dat goed aansluit bij de behoeften van het kind.
Het programma richt zich expliciet op hoe ouders hun kind kunnen helpen tijdens het samen lezen. Daarbij wordt het belang van leren en de rol van de ouders herhaaldelijk benadrukt.
Het programma heeft een duidelijke focus op specifieke leesvaardigheden (bijv. hoe klanken te combineren en woorden te decoderen) en richt zich in de training niet op de ontwikkeling van andere vaardigheden.
Original language | Dutch |
---|---|
Publisher | Education Lab |
Number of pages | 6 |
Publication status | Published - 2021 |
Publication series
Series | ROA External Reports |
---|