Onderwijstaken door studentassistenten: Een systematische literatuurstudie naar effectieve praktijken

Izaak Dekker*, Marieke Thurlings, Laurie Delnoij, Jan van der Veen

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journal(Systematic) Review article peer-review

Abstract

Studentassistenten verrichten verschillende soorten onderwijstaken in het hoger onderwijs. Deze systematische literatuurstudie bracht het onderzoek in kaart naar hoe studentassistenten worden voorbereid op hun inzet in het onderwijs, welke soorten onderwijs ze verzorgen en wat dit oplevert voor de studentassistenten en hun studenten. De studentassistenten werden vooral bij praktisch vaardigheidsonderwijs en laboratoriumonderwijs in medische en scheikundige opleidingen ingezet, en in mindere mate ook bij casusonderwijs en studievaardigheden. Qua voorbereiding hadden ze het meeste baat bij een training waar het verwachte gedrag voorgedaan wordt, waar ze kunnen oefenen en hier feedback op krijgen. De inzet van studentassistenten in het onderwijs, als aanvulling op het reguliere onderwijs, leidde tot meer studenttevredenheid en betere prestaties. Bij practica gold dat studenten die les kregen van studentassistenten niet anders presteerden of minder tevreden waren dat studenten die les kregen van docenten. Bij de organisatie van studentassistenten in het onderwijs kan geleerd worden van de twee stromingen die nu prevaleren: SI-PASS en PAL. Zowel centrale coördinatie met duidelijke complementaire functieprofielen van studentassistenten of inbedding binnen de opleidingen op basis van passende leeruitkomsten kan bijdragen aan duurzame borging.
Original languageDutch
Pages (from-to)1-19
JournalTijdschrift voor Hoger Onderwijs
Volume42
DOIs
Publication statusPublished - 7 Nov 2024

Keywords

  • student als partner
  • studentassistenten
  • hoger onderwijs
  • practica
  • probleem-gestuurd onderwijs

Cite this