TY - JOUR
T1 - Onderwijstaken door studentassistenten
T2 - Een systematische literatuurstudie naar effectieve praktijken
AU - Dekker, Izaak
AU - Thurlings, Marieke
AU - Delnoij, Laurie
AU - van der Veen, Jan
N1 - data source:
PY - 2024/11/7
Y1 - 2024/11/7
N2 - Studentassistenten verrichten verschillende soorten onderwijstaken in het hoger onderwijs. Deze systematische literatuurstudie bracht het onderzoek in kaart naar hoe studentassistenten worden voorbereid op hun inzet in het onderwijs, welke soorten onderwijs ze verzorgen en wat dit oplevert voor de studentassistenten en hun studenten. De studentassistenten werden vooral bij praktisch vaardigheidsonderwijs en laboratoriumonderwijs in medische en scheikundige opleidingen ingezet, en in mindere mate ook bij casusonderwijs en studievaardigheden. Qua voorbereiding hadden ze het meeste baat bij een training waar het verwachte gedrag voorgedaan wordt, waar ze kunnen oefenen en hier feedback op krijgen. De inzet van studentassistenten in het onderwijs, als aanvulling op het reguliere onderwijs, leidde tot meer studenttevredenheid en betere prestaties. Bij practica gold dat studenten die les kregen van studentassistenten niet anders presteerden of minder tevreden waren dat studenten die les kregen van docenten. Bij de organisatie van studentassistenten in het onderwijs kan geleerd worden van de twee stromingen die nu prevaleren: SI-PASS en PAL. Zowel centrale coördinatie met duidelijke complementaire functieprofielen van studentassistenten of inbedding binnen de opleidingen op basis van passende leeruitkomsten kan bijdragen aan duurzame borging.
AB - Studentassistenten verrichten verschillende soorten onderwijstaken in het hoger onderwijs. Deze systematische literatuurstudie bracht het onderzoek in kaart naar hoe studentassistenten worden voorbereid op hun inzet in het onderwijs, welke soorten onderwijs ze verzorgen en wat dit oplevert voor de studentassistenten en hun studenten. De studentassistenten werden vooral bij praktisch vaardigheidsonderwijs en laboratoriumonderwijs in medische en scheikundige opleidingen ingezet, en in mindere mate ook bij casusonderwijs en studievaardigheden. Qua voorbereiding hadden ze het meeste baat bij een training waar het verwachte gedrag voorgedaan wordt, waar ze kunnen oefenen en hier feedback op krijgen. De inzet van studentassistenten in het onderwijs, als aanvulling op het reguliere onderwijs, leidde tot meer studenttevredenheid en betere prestaties. Bij practica gold dat studenten die les kregen van studentassistenten niet anders presteerden of minder tevreden waren dat studenten die les kregen van docenten. Bij de organisatie van studentassistenten in het onderwijs kan geleerd worden van de twee stromingen die nu prevaleren: SI-PASS en PAL. Zowel centrale coördinatie met duidelijke complementaire functieprofielen van studentassistenten of inbedding binnen de opleidingen op basis van passende leeruitkomsten kan bijdragen aan duurzame borging.
KW - student als partner
KW - studentassistenten
KW - hoger onderwijs
KW - practica
KW - probleem-gestuurd onderwijs
U2 - 10.59532/tvho.v42i19142
DO - 10.59532/tvho.v42i19142
M3 - (Systematic) Review article
SN - 0168-1095
VL - 42
SP - 1
EP - 19
JO - Tijdschrift voor Hoger Onderwijs
JF - Tijdschrift voor Hoger Onderwijs
ER -