Naar een database van (startende) leraren en lerarenopleidingen: verkennend onderzoek naar de potentie en de wenselijkheid

Research output: Working paperProfessional

241 Downloads (Pure)

Abstract

In de Lerarenagenda 2013-2020 ‘De leraar maakt het verschil’ is een aantal belangrijke uitdagingen en verbeterpunten voor lerarenopleidingen opgenomen. De lerarenoplei-dingen hebben in reactie hierop reeds veel inspanningen verricht om hun opleidingen te verbeteren. Dit blijkt onder meer uit de invoering van de kennisbases en -toetsen, meer aandacht voor de kwaliteit van lerarenopleiders, en het opzetten van opleidings-scholen. De vraag blijft echter in hoeverre het onderwijs dat startende leraren geven daadwerkelijk aan het verbeteren is. Hoewel verschillende studies zich reeds hebben gericht op de invloed van kenmerken van (beginnende) leraren op het onderwijs, kennen deze een aantal beperkingen. Zo zijn studies naar lerarenkenmerken zoals oplei-dingsachtergrond, ervaring en geslacht vaak gefragmenteerd of eenmalig. Daarnaast zijn ze moeilijk te relateren aan kenmerken van individuele lerarenopleidingen en is er vaak geen verband te leggen met specifieke maatregelen binnen de lerarenopleidingen.
Original languageDutch
PublisherResearch Centre for Education and the Labour Market
Number of pages102
ISBN (Electronic)978-90-5321-563-0
DOIs
Publication statusPublished - 2017

Publication series

SeriesROA Reports
Number008

Cite this