Macromonitor nationaal programma onderwijs mbo en ho: Tweede rapport

Joris Cuppen, Roos Geurts, Myrthe Hendrix, Ardita Muja, Maarten Wolbers, Daniëlle van Helvoirt, Bianca Leest, Iris van Eijkern, Tyas Prevoo, Harriët Prins, Koen van der Ven, Henry Abbink, Frank Cörvers, Jos Lubberman, Anca Vadanescu

Research output: Book/ReportReportProfessional

44 Downloads (Pure)

Abstract

Sinds het studiejaar 2019-2020 zijn verschillende maatregelen ter bestrijding van COVID-19 genomen in het onderwijs die een aanzienlijke impact gehad hebben op het onderwijs en de inrichting ervan. Zo waren er perioden van grotendeels lege klaslokalen en collegezalen. Hoewel het afstandsonderwijs een uitkomst bood om het onderwijs zo goed mogelijk voort te laten zetten gedurende de coronapandemie, is het onvermijdelijk dat de getroffen maatregelen in het onderwijs negatieve consequenties hebben gehad voor studenten in het mbo en het hoger onderwijs (ho). Voor studenten heeft het gevolgen gehad voor onder andere de studievoortgang, hun mentale welbevinden en sociale ontwikkeling. Om studievertraging aan te pakken en studentenwelzijn te verbeteren is er een nationaal herstelprogramma gestart als onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs (hierna NPO). In het bestuursakkoord NPO1 is de invulling van het NPO voor het mbo en ho vastgelegd. De maatregelen in dit akkoord zijn bedoeld om verdere studievertraging en leerachterstanden te voorkomen, en om opgelopen vertraging en achter–standen zo snel mogelijk in te halen.
Original languageDutch
PublisherResearchNed
Number of pages75
Publication statusPublished - Nov 2022

Publication series

SeriesROA External Reports

Cite this