@book{9273678dde0d40e09b70b12e47c57ac0,
title = "Macromonitor nationaal programma onderwijs mbo en ho: Tweede rapport",
abstract = "Sinds het studiejaar 2019-2020 zijn verschillende maatregelen ter bestrijding van COVID-19 genomen in het onderwijs die een aanzienlijke impact gehad hebben op het onderwijs en de inrichting ervan. Zo waren er perioden van grotendeels lege klaslokalen en collegezalen. Hoewel het afstandsonderwijs een uitkomst bood om het onderwijs zo goed mogelijk voort te laten zetten gedurende de coronapandemie, is het onvermijdelijk dat de getroffen maatregelen in het onderwijs negatieve consequenties hebben gehad voor studenten in het mbo en het hoger onderwijs (ho). Voor studenten heeft het gevolgen gehad voor onder andere de studievoortgang, hun mentale welbevinden en sociale ontwikkeling. Om studievertraging aan te pakken en studentenwelzijn te verbeteren is er een nationaal herstelprogramma gestart als onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs (hierna NPO). In het bestuursakkoord NPO1 is de invulling van het NPO voor het mbo en ho vastgelegd. De maatregelen in dit akkoord zijn bedoeld om verdere studievertraging en leerachterstanden te voorkomen, en om opgelopen vertraging en achter–standen zo snel mogelijk in te halen.",
author = "Joris Cuppen and Roos Geurts and Myrthe Hendrix and Ardita Muja and Maarten Wolbers and {van Helvoirt}, Dani{\"e}lle and Bianca Leest and {van Eijkern}, Iris and Tyas Prevoo and Harri{\"e}t Prins and {van der Ven}, Koen and Henry Abbink and Frank C{\"o}rvers and Jos Lubberman and Anca Vadanescu",
year = "2022",
month = nov,
language = "Dutch",
series = "ROA External Reports",
publisher = "ResearchNed",
address = "Netherlands",
}