Abstract
In het afgelopen jaar hebben scholen in het primair onderwijs twee keer de deuren moeten sluiten: in de tweede helft van het schooljaar 2019/2020 (half maart t/m half mei) en in de eerste helft van het schooljaar 2020/2021 (half december tot begin februari). Eerder heeft het NCO al gerapporteerd over de effecten van de eerste schoolsluiting voor reguliere basisscholen (zie Factsheet 1). Toen concludeerden we dat de gevolgen groot waren. De leergroei was bij alle drie de onderzochte domeinen vertraagd,
vooral bij begrijpend lezen (25% minder leergroei), maar ook bij rekenen-wiskunde (16% minder leergroei) en bij spelling (14% minder leergroei). Inmiddels zijn de resultaten bekend van de midden-toetsen (M-toetsen) die in februari-maart van dit schooljaar (2020/2021) zijn afgenomen. Daarmee kunnen we de gevolgen in kaart brengen van een heel jaar waarin leerlingen minder mogelijkheden hebben
gehad om fysiek les te krijgen. Heeft de vertraging die we voor de eerste schoolsluiting hebben geconstateerd zich voortgezet of zijn scholen erin geslaagd om de vertraging deels in te halen?
vooral bij begrijpend lezen (25% minder leergroei), maar ook bij rekenen-wiskunde (16% minder leergroei) en bij spelling (14% minder leergroei). Inmiddels zijn de resultaten bekend van de midden-toetsen (M-toetsen) die in februari-maart van dit schooljaar (2020/2021) zijn afgenomen. Daarmee kunnen we de gevolgen in kaart brengen van een heel jaar waarin leerlingen minder mogelijkheden hebben
gehad om fysiek les te krijgen. Heeft de vertraging die we voor de eerste schoolsluiting hebben geconstateerd zich voortgezet of zijn scholen erin geslaagd om de vertraging deels in te halen?
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Den Haag |
Publisher | Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek |
Number of pages | 2 |
Publication status | Published - 1 Jun 2021 |
Publication series
Series | ROA External Reports |
---|
Series | NCO Factsheet |
---|---|
Number | 5 |