Graded exposure in de praktijk: de behandeling bij volwassenen

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademic

Abstract

Nadat met behulp van de phoda zowel een individuele hiërarchie van gevreesde activiteiten is verkregen als inzicht in irreële cognities ten aanzien van schadelijkheid van activiteiten, wordt de educatie gegeven. Na de educatie volgen de praktische sessies graded exposure. In deze sessies worden gedragsexperimenten vormgegeven. Het doel van deze experimenten is de patiënt bloot te stellen aan activiteiten waarover hij negatieve verwachtingen heeft en die daardoor angst opwekken. Elke sessie wordt gestart met het kiezen van een activiteit. Dit gebeurt door patiënt en behandelaar samen, waarbij het belangrijk is dat de activiteit spannend is, zodat een verassingseffect kan optreden. Nadat een activiteit is gekozen, worden de catastroferende cognities nagevraagd. Dan doet de behandelaar de activiteit voor, waarna de patiënt de activiteit zelf uitvoert. De patiënt dient de activiteit te blijven uitvoeren totdat hij de ervaring heeft opgedaan dat zijn negatieve verwachting niet is uitgekomen. In de rest van het hoofdstuk worden aanvullende adviezen gegeven voor het uitvoeren van de sessies.
Original languageDutch
Title of host publicationGraded Exposure
Subtitle of host publicationEen cognitief gedragsmatige aanpak van chronische pijn
EditorsJ.A. Verbunt, R.J.E.M. Smeets
Place of PublicationHouten
PublisherBohn Stafleu van Loghum
Pages47-58
ISBN (Print)9789036811057
DOIs
Publication statusPublished - 2016

Cite this