Abstract
Het onderzoek gaat over beslissingen die vooral ouders en leerlingen raken: over toelating, schorsing of verwijdering van leerlingen. Er is een aantal mogelijkheden om die beslissingen te (laten) beoordelen, wat kan leiden tot een zoektocht naar de juiste procedure.
In het onderzoek staan vier procedures centraal:
- de procedure van bezwaar bij het bevoegd gezag
- de procedure bij de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaringen,
- de adviesprocedure bij de Geschillencommissie passend onderwijs en
- de mogelijkheid om een oordeel te vragen aan het College voor de Rechten van de Mens.
Op basis van een analyse van wetgeving en de praktijk constateren de onderzoekers dat meer uniformering gewenst is en geven zij hiertoe een oplossingsrichting.
In het onderzoek staan vier procedures centraal:
- de procedure van bezwaar bij het bevoegd gezag
- de procedure bij de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaringen,
- de adviesprocedure bij de Geschillencommissie passend onderwijs en
- de mogelijkheid om een oordeel te vragen aan het College voor de Rechten van de Mens.
Op basis van een analyse van wetgeving en de praktijk constateren de onderzoekers dat meer uniformering gewenst is en geven zij hiertoe een oplossingsrichting.
Original language | Dutch |
---|---|
Place of Publication | Utrecht |
Publisher | Expertisecentrum Onderwijsgeschillen |
Number of pages | 137 |
Volume | 18 |
ISBN (Print) | 9789083100258 |
Publication status | Published - Oct 2022 |