Excellentieonderwijs: Selectie van studenten en individuele effecten

Kim van Broekhoven, Tim Huijts, Marieke Isendam, Madelon Jacobs, R. Kolster, B. Leest, Christoph Meng, D. Westerheijden, Maarten Wolbers

Research output: Working paperProfessional

217 Downloads (Pure)

Abstract

In de periode van medio oktober 2015 tot december 2019 hebben wij onderzoek gedaan naar de effecten van excellentieonderwijs in het Nederlandse hoger onderwijs. Dit onderzoek was onderdeel van het onderzoeksprogramma Excellentie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. In dit rapport presenteren wij twee deelstudies van het bredere onderzoek naar excellentieonderwijs, namelijk op het gebied van (1) selectie van studenten voor excellentieonderwijs, en (2) individuele effecten van deelname aan excellentieonderwijs. De andere deelstudies binnen dit bredere onderzoek (namelijk over uitstralingseffecten van excellentieonderwijs op het reguliere onderwijs en op de reguliere organisatie, en over het werkgeversperspectief op excellentieonderwijs) worden besproken in separate rapporten. Een gezamenlijke korte samenvatting over alle deelstudies binnen dit bredere onderzoek naar excellentieonderwijs wordt even-eens gepresenteerd in een afzonderlijke bijdrage.
Original languageDutch
Place of PublicationMaastricht
PublisherResearch Centre for Education and the Labour Market
Number of pages126
ISBN (Electronic)978-90-5321-588-3
DOIs
Publication statusPublished - 2020

Publication series

SeriesROA Reports
Number001

Cite this

van Broekhoven, K., Huijts, T., Isendam, M., Jacobs, M., Kolster, R., Leest, B., Meng, C., Westerheijden, D., & Wolbers, M. (2020). Excellentieonderwijs: Selectie van studenten en individuele effecten. Research Centre for Education and the Labour Market. ROA Reports, No. 001 https://doi.org/10.26481/umarep.2020001