Excellentie in het hoger onderwijs: Selectie, effectiviteit en uitstralingseffecten

Kim van Broekhoven, Tim Huijts, Marieke Isendam, Madelon Jacobs, R. Kolster, B. Leest, Christoph Meng, D. Westerheijden, Maarten Wolbers

Research output: Working paperProfessional

72 Downloads (Pure)

Abstract

In het afgelopen decennium is binnen het hoger onderwijs in Nederland geleidelijk meer aandacht gekomen voor verschillen tussen studenten en de vraag hoe het onderwijs daarop goed kan inspelen. Door differentiatie – het bieden van variëteit in de inhoud, de vorm en het niveau – kan het onderwijs beter op studenten worden afgestemd. Excellentieonderwijs is onderwijs gericht op studenten die zich in het reguliere onderwijs te weinig uitgedaagd voelen. Hiermee wordt het vizier scherper dan voorheen gericht op studenten die meer dan gemiddeld gemotiveerd en getalenteerd zijn.
Original languageDutch
Place of PublicationMaastricht
PublisherResearch Centre for Education and the Labour Market
Number of pages14
ISBN (Electronic)978-90-5321-590-6
DOIs
Publication statusPublished - 6 Apr 2020

Publication series

SeriesROA Reports
Number001S

Cite this

van Broekhoven, K., Huijts, T., Isendam, M., Jacobs, M., Kolster, R., Leest, B., Meng, C., Westerheijden, D., & Wolbers, M. (2020). Excellentie in het hoger onderwijs: Selectie, effectiviteit en uitstralingseffecten. Research Centre for Education and the Labour Market. ROA Reports, No. 001S https://doi.org/10.26481/umarep.2020001S