Evaluatie van het School-Ex 2.0 programma. De rol van studiekeuze- en exitgesprekken in het MBO

C.M. Meng, A.M.C. Verhagen, R.A. Korthals, T.G. Huijgen

Research output: Working paper / PreprintWorking paper

683 Downloads (Pure)

Abstract

In het voorjaar van 2013 verkeerde Nederland voor het vijfde jaar in een economische malaise. Om het oplopen van de jeugdwerkloosheid te temperen, zijn de (aanstaande) gediplomeerden van het MBO in de zomer middels het School Ex 2.0 programma aangespoord om door te leren. Hiermee is getracht om een vervolg te geven aan het eerste School Ex programma dat in de jaren 2009 en 2010 is uitgevoerd. Het recente programma dat in 2013 gestart is, is daarbij uitgebreid met zogenaamde Ombuigingsgesprekken. Deze gesprekken zijn bedoeld om jongeren die instromen in het MBO en zich aanmelden voor een opleiding met in het algemeen slechte arbeidsmarktperspectieven, in gesprekken om te buigen naar opleidingen met betere arbeidsmarktperspectieven.
Original languageDutch
Place of PublicationMaastricht
PublisherROA
ISBN (Print)978-90-5321-525-8
DOIs
Publication statusPublished - 1 Jan 2014

Publication series

SeriesROA Reports
Number002

Cite this