TY - CHAP
T1 - De lerarenopleidingen: wie beginnen eraan en wie halen de eindstreep?
AU - de Wolf, Inge
AU - Vermeulen, Stan
AU - Breuer, Tijana
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Ondanks de goede arbeidsmarktpositie van startende leraren wat betreft werkloosheid, startsalarissen en de match tussen opleiding en baan (Bakker en van Weert, 2017; Cörvers, Mommers, Van der Ploeg en Sapulete, 2017), zijn er onvoldoende afgestudeerden van de pabo en andere lerarenopleidingen. Het lerarentekort neemt toe en is vooral in het basisonderwijs in bepaalde regio’s problematisch aan het worden (Fontein, Adriaens, Den Uijl en De Vos, 2016). In het voortgezet onderwijs zien we ook de eerste tekenen van een tekort, maar dit beperkt zich voorlopig tot specifieke vakken (Duits, natuurkunde, scheikunde, en wiskunde) (Fontein et al., 2016). Er zijn onvoldoende startende leraren om alle vacatures op scholen te vervullen.
AB - Ondanks de goede arbeidsmarktpositie van startende leraren wat betreft werkloosheid, startsalarissen en de match tussen opleiding en baan (Bakker en van Weert, 2017; Cörvers, Mommers, Van der Ploeg en Sapulete, 2017), zijn er onvoldoende afgestudeerden van de pabo en andere lerarenopleidingen. Het lerarentekort neemt toe en is vooral in het basisonderwijs in bepaalde regio’s problematisch aan het worden (Fontein, Adriaens, Den Uijl en De Vos, 2016). In het voortgezet onderwijs zien we ook de eerste tekenen van een tekort, maar dit beperkt zich voorlopig tot specifieke vakken (Duits, natuurkunde, scheikunde, en wiskunde) (Fontein et al., 2016). Er zijn onvoldoende startende leraren om alle vacatures op scholen te vervullen.
M3 - Chapter
T3 - ROA External Reports
SP - 75
EP - 88
BT - Onderwijs aan het werk – 2018
A2 - Cörvers, Frank
A2 - van der Meer, Mark
PB - CAOP
CY - Tilburg
ER -