De lerarenopleidingen: wie beginnen eraan en wie halen de eindstreep?

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterAcademic

Abstract

Ondanks de goede arbeidsmarktpositie van startende leraren wat betreft werkloosheid, startsalarissen en de match tussen opleiding en baan (Bakker en van Weert, 2017; Cörvers, Mommers, Van der Ploeg en Sapulete, 2017), zijn er onvoldoende afgestudeerden van de pabo en andere lerarenopleidingen. Het lerarentekort neemt toe en is vooral in het basisonderwijs in bepaalde regio’s problematisch aan het worden (Fontein, Adriaens, Den Uijl en De Vos, 2016). In het voortgezet onderwijs zien we ook de eerste tekenen van een tekort, maar dit beperkt zich voorlopig tot specifieke vakken (Duits, natuurkunde, scheikunde, en wiskunde) (Fontein et al., 2016). Er zijn onvoldoende startende leraren om alle vacatures op scholen te vervullen.
Original languageDutch
Title of host publicationOnderwijs aan het werk – 2018
Subtitle of host publicationAnalyses, feiten en visies over werken in het onderwijs
EditorsFrank Cörvers, Mark van der Meer
Place of PublicationTilburg
PublisherCAOP
Pages75-88
Number of pages14
Publication statusPublished - 2018

Publication series

SeriesROA External Reports

Cite this