De beïnvloedbaarheid van beleggers.

A.O.I. Hoffmann, J.H von Eije, W. Jager

Research output: Contribution to journalArticleAcademic

Abstract

In dit artikel onderzoeken we de beïnvloedbaarheid van Nederlandse beleggers. Hiertoe laten we eerst zien dat naast financiële ook intellectuele en sociale behoeften een rol spelen bij beleggen. Daarna maken we onderscheid tussen beleggers die vooral in hun netwerk om informatie zoeken en beleggers die sociale goedkeuring zoeken bij hun beleggingsbeslissingen. Bij de analyse van een enquête onder Nederlandse beleggers blijkt dat beide typen beleggers meer beïnvloedbaar zijn als ze meer sociale behoeften hebben. Bovendien zijn beleggers met minder kennis en ervaring inderdaad meer beïnvloedbaar door informatie van anderen.
Original languageEnglish
Pages (from-to)62-71
Number of pages9
JournalMaandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie
VolumeJan/Feb
DOIs
Publication statusPublished - 1 Jan 2008

Cite this