Burgers over kernwaarden en kerntaken huisarts

Anne Brabers*, Judith de Jong, Niek de Wit, Bart Meijman

*Corresponding author for this work

Research output: Contribution to journalComment/Letter to the editorAcademicpeer-review

Abstract

Inleiding Op initiatief van partijen binnen de huisartsenzorg zijn in 2018 de kernwaarden en kerntaken van de
huisarts(enzorg) herijkt. In dit artikel staat de vraag centraal hoe burgers aankijken tegen die kernwaarden en kerntaken.
Methode Als onderdeel van het herijkingsproces hebben we met behulp van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van het Nivel een online enquête afgenomen onder burgers.
Resultaten De enquête is ingevuld door 753 panelleden (respons 50,2%). Uit de resultaten blijkt dat burgers over
het algemeen ruim tevreden zijn over de huidige huisartsenzorg. Zo geven de respondenten gemiddeld
een 8,2 als rapportcijfer aan de kwaliteit van zorg door hun huisarts. Ook zijn bijna negen op de tien
respondenten tevreden met de openingstijden van hun huisartsenpraktijk. Wat betreft de kernwaarden
vinden respondenten het vooral belangrijk dat huisartsen deskundig en betrokken zijn en dat ze hun
patiënten kennen. Preventie en eerste aanspreekpunt zijn voor mensen met vragen over sociale problematiek beschouwen de respondenten minder als kerntaken van de huisarts.
Conclusie De opvattingen van burgers sluiten aan bij de herijkte kernwaarden en kerntaken van de huisarts(enzorg).
Original languageDutch
Pages (from-to)23-28
Number of pages6
JournalHuisarts en Wetenschap
Volume62
Issue number10
DOIs
Publication statusPublished - 1 Oct 2019

Cite this