TY - BOOK
T1 - Balans na drie jaar COVID-19: grootste vertraging leergroei voor rekenen-wiskunde, spelling en begrijpend lezen schommelen
AU - Haelermans, Carla
AU - van Vugt, Lynn
AU - van Wetten, Sanne
AU - Baumann, Sabine
AU - Havermans, Willemijn
AU - Hendrikse, Arnold
AU - Meijer, Roy
AU - Smeets, Chayenne
PY - 2023/8/30
Y1 - 2023/8/30
N2 - Hoewel de wereldwijde COVID-19 crisis achter de rug lijkt, zijn de gevolgen op de leerontwikkeling van leerlingen nog steeds zichtbaar. Tijdens de COVID-19 periode werden scholen en leerlingen meer dan eens geconfronteerd met schoolsluitingen, afstandsonderwijs en lesuitval. Welke consequenties heeft dit gehad voor de leergroei van Nederlandse leerlingen? We maken de balans op na drie jaar COVID-19. In deze factsheet kijken we naar de landelijke cijfers voor de Cito-vaardigheidsscores van leerlingen in de volgende drie domeinen: begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde. Deze factsheet gaat alleen over leerlingen die bij de start van COVID-19 in de onderbouw zaten (in groep 3, 4 en 5), omdat we hier kijken naar de leergroei over een periode van drie jaar. Deze leerlingen zitten nu dus in de bovenbouw.
AB - Hoewel de wereldwijde COVID-19 crisis achter de rug lijkt, zijn de gevolgen op de leerontwikkeling van leerlingen nog steeds zichtbaar. Tijdens de COVID-19 periode werden scholen en leerlingen meer dan eens geconfronteerd met schoolsluitingen, afstandsonderwijs en lesuitval. Welke consequenties heeft dit gehad voor de leergroei van Nederlandse leerlingen? We maken de balans op na drie jaar COVID-19. In deze factsheet kijken we naar de landelijke cijfers voor de Cito-vaardigheidsscores van leerlingen in de volgende drie domeinen: begrijpend lezen, spelling en rekenen-wiskunde. Deze factsheet gaat alleen over leerlingen die bij de start van COVID-19 in de onderbouw zaten (in groep 3, 4 en 5), omdat we hier kijken naar de leergroei over een periode van drie jaar. Deze leerlingen zitten nu dus in de bovenbouw.
M3 - Report
T3 - ROA External Reports
BT - Balans na drie jaar COVID-19: grootste vertraging leergroei voor rekenen-wiskunde, spelling en begrijpend lezen schommelen
PB - Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek
CY - Den Haag
ER -