Abstract

Een van de doelstellingen van de Nederlandse overheid is om een meer gevarieerd aanbod aan hogere beroepsopleidingen vorm te geven. Vanuit die gedachte is de Associate degree (Ad)-opleiding opgezet. Dit is een tweejarige hbo-opleiding die studenten opleidt tot niveau 5 van het Nederlands kwalificatieraamwerk (NLQF). Daarmee positioneert dit opleidingstype zich tussen mbo 4 en hbo-bachelor. Enerzijds richten Ad-opleidingen zich op mbo 4- of havo-gediplomeerden die willen doorstromen naar het hoger onderwijs om hun vakkennis te verbreden en te verdiepen, maar de stap naar een vierjarige hbo-bacheloropleiding te groot vinden. Anderzijds richten Ad-opleidingen (en dan met name de deeltijd en duale varianten) zich ook op werkenden die zich in het kader van een leven lang leren willen om- of bijscholen.
Original languageDutch
Place of PublicationMaastricht
PublisherResearch Centre for Education and the Labour Market
Number of pages54
ISBN (Electronic)978-90-5321-580-7
DOIs
Publication statusPublished - 28 May 2019

Publication series

SeriesROA Reports
Number004

Cite this

Allen, J., Belfi, B., Bijlsma, I., Fouarge, D., & Peeters, T. (2019). Ad-opleidingen: omvang en rendement. Research Centre for Education and the Labour Market. ROA Reports, No. 004 https://doi.org/10.26481/umarep.2019004