Orgaan van afgifte hoeft bij intrekking A1-verklaring niet eerst de dialoogprocedure met het orgaan van de ontvangststaat te doorlopen

Research output: Contribution to journalCase noteProfessional

1 Downloads (Pure)

Abstract

TE is een ondernemer van wie de inkomsten in Polen worden belast. Hij heeft op 11 augustus 2016 een overeenkomst met een in Polen gevestigde onderneming gesloten om vanaf 22 augustus 2016 tot het einde van het project diensten in Frankrijk te verrichten. Het Poolse socialezekerheidsorgaan ZUS heeft in verband hiermee een A1-verklaring afgegeven waarin is vermeld dat TE van 22 augustus 2016 t/m 21 augustus 2017 aan de Poolse wetgeving is onderworpen. Bij een heroverweging heeft ZUS vervolgens geconstateerd dat TE zijn activiteiten slechts in één enkele lidstaat uitoefende, namelijk Frankrijk. ZUS heeft om die reden de A1-verklaring bij besluit van 1 december 2017 ingetrokken, omdat TE niet aan de Poolse wetgeving was onderworpen. Niet art. 13 Vo. 883/2004 maar art. 11 Vo. 883/2004 was de relevante bepaling om vast te stellen welke wetgeving van toepassing was op TE, en daarom heeft ZUS niet eerst de procedure van art. 16 Vo. 987/2009 doorlopen om haar standpunt en dat van het bevoegde Franse orgaan onderling af te stemmen. TE heeft tegen het besluit van ZUS beroep ingesteld. ZUS stelt uiteindelijk beroep in cassatie in en de hoogste Poolse rechter besluit prejudiciële vragen te stellen over de vraag of ZUS verplicht was eerst de dialoog- en bemiddelingsprocedure te volgen alvorens de A1-verklaring te kunnen intrekken. Het HvJ oordeelt dat de dialoog- en bemiddelingsprocedure niet hoeft te worden toegepast als het orgaan dat de A1-verklaring heeft afgegeven deze vervolgens wil intrekken omdat de elementen waarop de verklaring berust onjuist zijn. Op grond van het beginsel van loyale samenwerking en het beginsel van wederzijds vertrouwen mogen de organen van de andere lidstaten verwachten dat het orgaan van afgifte waarborgt dat de gegevens in de verklaringen juist zijn. De dialoog- en bemiddelingsprocedure heeft daarentegen als doel meningsverschillen tussen de bevoegde organen van de betrokken lidstaten op te lossen.
Original languageDutch
Article numberNTFR 2024/54
JournalNederlands Tijdschrift voor Fiscaal Recht /(NTFR)
Issue number1
Publication statusPublished - 3 Jan 2024

Court cases

TitleNTFR 2024/54
CourtHof van Justitie EU
Date of judgement16/11/23
ECLI IDECLI:EU:C:2023:869

Cite this