Verhalen over werkdruk maken het onderwijs onaantrekkelijk

Press/Media: Expert CommentPopular

Description

Onderzoek en onderwijs moeten beter met elkaar samenwerken, maar daar hebben leraren helemaal geen tijd voor. “Het onderwijs moet uit een negatieve spiraal komen”, verklaart Gillian Garritzen, directeur van basisschool De Lindegaerd. “Dat maakt onze baan ontzettend onaantrekkelijk. We zullen weer moeten aantonen hoe leuk het is om in het onderwijs te werken.”

Tijdens een debat over kansenongelijkheid in het onderwijs, georganiseerd door Studium Generale van de Universiteit Maastricht, gingen drie mensen uit het onderzoek, de onderwijspraktijk en de beleidskant met elkaar in gesprek. Trudie Schils, hoogleraar onderwijseconomie bij de UM, waarschuwt dat onderzoekers te weinig bruikbare resultaten leveren. Volgens Mélanie Monfrance, onderzoeker van de Universiteit Maastricht, moet de samenwerking tussen onderzoekers en leraren daarom beter. Echter, daar hebben leraren veel te weinig tijd voor, beklaagt Garritzen. Volgens haar moet het onderwijs uit een negatieve spiraal komen. 

Artikel n.a.v. het debat over kansenongelijkheid in het onderwijs, georganiseerd door Studium Generale van de Universiteit Maastricht, waarbij Trudie Schils en Mélanie Monfrance in het debat aanwezig waren.

Period7 Jun 2022

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleVerhalen over werkdruk maken het onderwijs onaantrekkelijk
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletScience Guide
    Media typeOnline
    Country/TerritoryNetherlands
    Date7/06/22
    DescriptionTijdens een debat over kansenongelijkheid in het onderwijs, georganiseerd door Studium Generale van de Universiteit Maastricht, gingen drie mensen uit het onderzoek, de onderwijspraktijk en de beleidskant met elkaar in gesprek. Trudie Schils, hoogleraar onderwijseconomie bij de UM, waarschuwt dat onderzoekers te weinig bruikbare resultaten leveren. Volgens Mélanie Monfrance, onderzoeker van de Universiteit Maastricht, moet de samenwerking tussen onderzoekers en leraren daarom beter. Echter, daar hebben leraren veel te weinig tijd voor, beklaagt Garritzen. Volgens haar moet het onderwijs uit een negatieve spiraal komen.
    Producer/AuthorJanneke Adema
    URLhttps://www.scienceguide.nl/2022/06/verhalen-over-werkdruk-maken-het-onderwijs-onaantrekkelijk/
    PersonsMélanie Monfrance, Trudie Schils