Media coverage
5
Media coverage
Title Hoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes Degree of recognition National Media name/outlet Biojournaal Media type Online Country/Territory Netherlands Date 10/11/21 Description Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy effect genoemd - niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen. Supermarkten kunnen die kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE. Producer/Author Biojournaal URL https://www.biojournaal.nl/article/9371262/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-in-plaats-van-koekjes/ Persons Gitta van den Enden Title Hoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes Degree of recognition National Media name/outlet Medical Facts Media type Online Country/Territory Netherlands Date 9/11/21 Description Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect – ook wel het decoy effect genoemd – niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen. Supermarkten kunnen die kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE. Producer/Author Janine Budding URL https://www.medicalfacts.nl/2021/11/09/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-in-plaats-van-koekjes/ Persons Gitta van den Enden Title Hoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes Degree of recognition National Media name/outlet Groentennieuws.nl Media type Online Country/Territory Netherlands Date 8/11/21 Description Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy effect genoemd - niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen. Supermarkten kunnen die kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE. Producer/Author groentennieuws.nl URL https://www.groentennieuws.nl/article/9371262/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-in-plaats-van-koekjes/ Persons Gitta van den Enden Title Hoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes Degree of recognition National Media name/outlet AGF Media type Online Country/Territory Netherlands Date 8/11/21 Description Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel ... Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy ... URL https://www.agf.nl/article/9371262/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-in-plaats-van-koekjes/ Persons Gitta van den Enden Title Hoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes Media name/outlet Maastricht University Media type Online Date 5/11/21 Description Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy effect genoemd - niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen. Supermarkten kunnen die kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE. URL https://www.maastrichtuniversity.nl/nl/nieuws/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-plaats-van-koekjes Persons Gitta van den Enden
Keywords
- decoy effect
- gezonde druiven
- gezondere keuzes
- klanten richting
- kopje koffie
- ongezond product
- ongezonde chocoladekoekjes
- zogenoemde afleidingseffect
- één product
- Eerder onderzoek
- Maastrichtse onderzoek