Hoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes

Press/Media: ResearchPopular

Description

Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy effect genoemd - niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen.  Supermarkten kunnen die kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

Period5 Nov 2021 → 10 Nov 2021

Media coverage

5

Media coverage

  • TitleHoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletBiojournaal
    Media typeOnline
    Country/TerritoryNetherlands
    Date10/11/21
    DescriptionWetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy effect genoemd - niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen. Supermarkten kunnen die kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.
    Producer/AuthorBiojournaal
    URLhttps://www.biojournaal.nl/article/9371262/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-in-plaats-van-koekjes/
    PersonsGitta van den Enden
  • TitleHoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletMedical Facts
    Media typeOnline
    Country/TerritoryNetherlands
    Date9/11/21
    DescriptionWetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect – ook wel het decoy effect genoemd – niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen. Supermarkten kunnen die kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.
    Producer/AuthorJanine Budding
    URLhttps://www.medicalfacts.nl/2021/11/09/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-in-plaats-van-koekjes/
    PersonsGitta van den Enden
  • TitleHoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletGroentennieuws.nl
    Media typeOnline
    Country/TerritoryNetherlands
    Date8/11/21
    DescriptionWetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy effect genoemd - niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen. Supermarkten kunnen die kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.
    Producer/Authorgroentennieuws.nl
    URLhttps://www.groentennieuws.nl/article/9371262/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-in-plaats-van-koekjes/
    PersonsGitta van den Enden
  • TitleHoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletAGF
    Media typeOnline
    Country/TerritoryNetherlands
    Date8/11/21
    DescriptionWetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel ... Wetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy ...
    URLhttps://www.agf.nl/article/9371262/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-in-plaats-van-koekjes/
    PersonsGitta van den Enden
  • TitleHoe worteltjes ervoor kunnen zorgen dat je druiven koopt in plaats van koekjes
    Media name/outletMaastricht University
    Media typeOnline
    Date5/11/21
    DescriptionWetenschappers van de Universiteit Maastricht (UM) hebben voor het eerst aangetoond dat het zogenoemde afleidingseffect - ook wel het decoy effect genoemd - niet alleen werkt bij varianten van één product, maar ook als mensen tussen heel verschillende producten kunnen kiezen. Supermarkten kunnen die kennis gebruiken om hun klanten gezondere keuzes te laten maken. In de Maastrichtse studie zorgden worteltjes er bijvoorbeeld voor dat deelnemers geen chocoladekoekjes kozen, maar druiven. Winkeleigenaren kunnen het afleidingseffect op deze manier ook inzetten om voedselverspilling tegen te gaan. De bevindingen zijn gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.
    URLhttps://www.maastrichtuniversity.nl/nl/nieuws/hoe-worteltjes-ervoor-kunnen-zorgen-dat-je-druiven-koopt-plaats-van-koekjes
    PersonsGitta van den Enden

Keywords

  • decoy effect
  • gezonde druiven
  • gezondere keuzes
  • klanten richting
  • kopje koffie
  • ongezond product
  • ongezonde chocoladekoekjes
  • zogenoemde afleidingseffect
  • één product
  • Eerder onderzoek
  • Maastrichtse onderzoek