Het neoliberalisme aan de universiteit heeft de verengelsing versterkt

Press/Media: ResearchPopular

Description

De verengelsing van het Nederlandse hoger onderwijs valt alleen te begrijpen vanuit het neoliberale perspectief. Daarnaast wordt kritiek op verengelsing nauwelijks serieus genomen door universiteitsbestuurders, zeggen onderzoekers van de Universiteit Maastricht.

In een bundel over verengelsing van het hoger onderwijs in verschillende Europese landen hebben Robert Wilkinson en René Gabriels, twee onderzoekers van de Universiteit Maastricht, een bijdrage geschreven. De Maastrichtse onderzoekers hebben gekeken naar drie belanghebbenden in de discussie over de verengelsing van het Nederlandse hoger onderwijs, namelijk de critici in het publieke debat, universiteitsbestuurders, en studenten die het Engelstalige onderwijs volgen.  

Period3 Nov 2021

Media coverage

1

Media coverage

  • TitleHet neoliberalisme aan de universiteit heeft de verengelsing versterkt
    Degree of recognitionNational
    Media name/outletScienceGuide
    Media typeOnline
    Country/TerritoryNetherlands
    Date3/11/21
    DescriptionDe verengelsing van het Nederlandse hoger onderwijs valt alleen te begrijpen vanuit het neoliberale perspectief. Daarnaast wordt kritiek op verengelsing nauwelijks serieus genomen door universiteitsbestuurders, zeggen onderzoekers van de Universiteit Maastricht.
    In een bundel over verengelsing van het hoger onderwijs in verschillende Europese landen hebben Robert Wilkinson en René Gabriels, twee onderzoekers van de Universiteit Maastricht, een bijdrage geschreven. De Maastrichtse onderzoekers hebben gekeken naar drie belanghebbenden in de discussie over de verengelsing van het Nederlandse hoger onderwijs, namelijk de critici in het publieke debat, universiteitsbestuurders, en studenten die het Engelstalige onderwijs volgen.
    Producer/Authorde redactie
    URLhttps://www.scienceguide.nl/2021/11/het-neoliberalisme-aan-de-universiteit-heeft-de-verengelsing-versterkt/
    PersonsRobert Wilkinson, Reinier Gabriels

Keywords

  • Engelse taal
  • Engelstalige onderwijs
  • Maastrichtse onderzoekers
  • Nederlandse cultuur
  • Nederlandse studenten
  • Nederlandse universiteiten
  • academische taal
  • hoger onderwijs
  • internationale studenten
  • landelijke taalbeleid