Media contributions
1Media contributions
Title #20 Inge de Wolf: ‘We bungelen onderaan het lijstje, met alleen Griekenland onder ons. Degree of recognition National Media type Online Country/Territory Netherlands Date 15/01/24 Description Hoogleraar Onderwijssystemen Inge de Wolf schrok enorm van de cijfers over laaggeletterde leerlingen in Nederland: ‘We bungelen onderaan het lijstje, met alleen Griekenland onder ons.'
Inge de Wolf, bijzonder hoogleraar Onderwijssystemen aan de Universiteit Maastricht, is enorm geschrokken van de teleurstellende onderwijsresultaten in Nederland. Het veelbesproken Pisa-onderzoek laat zien dat Nederland opnieuw lager presteert dan vier jaar geleden bij de vakken lezen, wiskunde en natuurwetenschappen.
Opgegroeid in een omgeving waar het niet vanzelfsprekend was dat je als meisje ging studeren, is onderwijs altijd de rode draad geweest in haar leven. Haar vader was onderwijzer en ook haar moeder stimuleerde haar te studeren. Inge is jarenlang werkzaam geweest bij de Onderwijsinspectie als strategisch inspecteur. Zij heeft van dichtbij kunnen zien waar het goed ging in het onderwijs en waar het aan schort. Mede daarom heeft zij Education Lab opgericht. Door te onderzoeken wat werkt, wil ze het onderwijs voor leerlingen verbeteren. Binnen het Education Lab is ze, als wetenschappelijk directeur, verantwoordelijk voor de wetenschappelijke kwaliteit van de programma’s. Haar interesses zijn breed, ze heeft veel onderzoek gedaan naar gelijke kansen, onderwijskwaliteit en leraren.
De resultaten van het Pisa-Onderzoek hebben haar de noodklok doen luiden. Hoe kan het toch dat Nederland onderaan het lijstje bungelt met alleen Griekenland onder zich? 1 op de 3 Nederlandse leerlingen wordt als laaggeletterd gekwalificeerd, een neerwaartse trend die zich al jaren voordoet. De kenniscrisis duurt voort en is bovendien onevenredig verdeeld onder ‘winnaars’ en ‘verliezers’ in het onderwijs. Een goede analyse ontbreekt vooralsnog en de discussie gaat telkens over wat kant en klare oplossingen.
De urgentie voor een grootschalig onderwijsplan is hoog. Samen met 16 hoogleraren doet zij een voorzet waarin zij pleit zij voor een integrale aanpak gericht op o.a. groter vakmanschap, het investeren in kennisrijk onderwijs en het omhoog bijstellen van de verwachtingen.Producer/Author Nieuwe Ankers, National webinar URL https://www.youtube.com/watch?v=Rk1zl9Wfwu4 Persons Inge de Wolf