Description
en goed geïnformeerde studiekeuze en voorbereiding zijn belangrijk voor een succesvolle start in het hoger onderwijs. Om toekomstige en startende studenten daarbij te ondersteunen bieden onderwijsinstellingen studiekeuzetesten aan. Denk bijvoorbeeld aan de studiekeuzecheck of startthermometer. Het doel van dit soort testen is om studenten (in spé) te helpen een goede afweging te maken voordat ze zich inschrijven en om ze met aanvullende feedback te helpen goed voorbereid aan een studie te beginnen. De impact van dit soort testen is mogelijk verrijkend, ze kunnen immers de keuze van individuele studenten beïnvloeden, en hebben mogelijk ook invloed op inschrijvingen en retentiecijfers van de onderwijsinstelling. Zulke testen moeten daarom met enige voorzichtigheid ontworpen en geïmplementeerd worden. Ze moeten de juiste informatie bevatten, die goed moet worden overgebracht en opgepikt. Daarnaast moet zorgvuldig gemonitord worden of de testen voor de beoogde doeleinden de juiste effecten hebben. Al met al, een complexe opgave, die vraagt om een doordacht proces.In deze workshop wordt een voorbeeld gegeven van een ontwerpgerichte validatie van een dergelijke test en wordt aan de hand van dilemma’s enkele ontwerpkeuzes doorlopen. We gaan bijvoorbeeld in discussie over de onderstaande vragen.
Period | 11 Oct 2022 |
---|---|
Event title | OPeRA-conferentie: De laatste 100 dagen vo en eerste 100 dagen ho |
Event type | Conference |
Location | Amsterdam, NetherlandsShow on map |
Degree of Recognition | National |